22.04.2021
Тема: Ілюстрація книги
1.Ознайомитися з навчальним матеріалом (зайти за посиланням на блог учителя)
2. Переглянувши матеріал до уроку, виконати завдання в альбомі «Ілюстрація до книги»
3. Зробити фото своєї роботи та надіслати
01.04.21
Тема: Нетрадиційні техніки малювання
21.01.2021
1. Переглянути презентацію до уроку
2. Прослухати відеоматеріал за посиланням в презентації
3. Виконати в альбомі малюнок за послідовністю (див.презентацію)
03.12.2020
Тема. Давні
українські зимові обряди.
Основні
поняття для засвоєння: українські
народні пісні зимового циклу: колядки, щедрівки, віншівки.
Ознайомитися з українськими особливостями українських народних пісень зимового циклу.
Поміркуйте! Чи є
відмінність між колядками та щедрівками?
В основі
новорічно-різдвяної обрядовості
українців є три
свята: Різдво, Святого Василія
(«старий» Новий рік) та Святе Водохреще.
Різдвяного вечора молоді люди, переважно хлопці, збирались у гурти,
вибирали ватага — «березу» та міхоношу, запрошували музик і обходили всі оселі
з колядками, релігійними піснями та віншівками:
Коляд, коляд, колядниця,
Добра з медом паляниця,
А без меду не така,
Дайте, дядьку, п'ятака.
Одчиняйте скриньку
Та давайте сливку.
Одчиняйте сундучок
Та давайте п'ятачок.
У колядках прославляють
народження Христа і вітають господаря та всю його родину. В цих піснях завжди є
заспів, власне колядка та приспів.
Щедрівки виконують переважно
дівчата і діти напередодні Нового року та Водохреща. У цих піснях є традиційний
приспів: «Щедрий вечір, добрий вечір».
А вдосвіта Нового року (14
січня) хлопчики-полазники
провідують хресних батьків, родичів і сусідів, проказують чи
виспівують коротенькі привітання — віншівки й засівають оселі зерном:
Сію, вію, посіваю,
З Новим роком поздоровляю!
Щоб було у вас в стіжку,
В мішку, в коморі, в оборі,
В ложці, в мисці й у колисці.
Музичний словничок. Записати в зошит та запам*ятати
Колядки — старовинні обрядові величальні пісні, які виконують
колядники від Різдва (7 січня) до Водохреща.
Щедрівки — новорічні обрядові пісні, в яких висловлюють побажання
доброго врожаю, приплоду худоби й усіляких гараздів.
Віншівки — новорічні привітання, які виголошували хлопчики -
полазники, засіваючи оселю господаря зерном на старий Новий рік (14 січня).
Музичне сприймання. М. Леонтович. «Щедрик» (а капела) у виконанні дитячого хору
https://www.youtube.com/watch?v=y77CLLM0YPQ
М. Леонтович. «Щедрик» у виконанні мішаного хору та оркестру за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=caIMVBzLOWg
Спробуйте
проаналізувати музичний твір.
-
В чому особливості виконання щедрівки різними
хоровими колективами.
-
Яка щедрівочка
вам більше сподобалася: у виконанні дитячого хору (а капела) чи мішаного хору з
оркестровим супроводом?
ХВИЛИНКИ
ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
СХОДИНКИ
ТВОРЧОСТІ
Самостійне виконання творчого завдання «Зима іде-свята
веде»
Візьміть фарби та пензлик
або кольорові олівці.
Намалюйте зиму або зимові свята та той
настрій, який викликає у вас виконання або слухання колядок і щедрівок.
Домашнє завдання.
1.
Заспівайте
рідним та друзям колядку чи щедрівку.
2. Виконайте ілюстрацію до прослуханої щедрівки в обробці
М. Леонтовича (роботу приносити на наступний урок)
3.
Підготуйтесь до
свят. Віднайдіть віншівку або колядку, та вивчіть її.
26.11.2020
Тема. Давні українські осінні обряди.
Жниварські
пісні наповнені вдячністю за плодючий урожай. В піснях йому бажали здоров’я,
гарного врожаю, добробуту та щастя в сім’ї. Особливо шанували невтомну працю
женців.
Жниварські пісні бувають трьох видів
1. У зажинкових піснях бажали добрих жнив, здоров’я женцям і багатства господареві. Ці пісні
безпосередньо пов’язані з процесом зажинання першого снопа.
2. У жнивних піснях часто звучали мотиви важкої праці. їх виконували, коли йшли в поле. В цих
піснях висміювали лінивих косарів чи женців.
3. Обжинкові пісні — в них висловлювали радість від закінчення тривалої, виснажливої праці,
прославляли ниву за щедрий урожай, величали господаря й господиню.
Також женці
ходили по полю, збирали колоски, плели з них обрядовий вінок і співали:
Котився віночок по полю,
Просився у женчиків додому;
— Візьміть мене, женчики, з
собою
Та занесіть мене до
господаря в стодолу,
Бо я вже в чистім полі набувся,
Буйного вітрику начувся,
Од ясного сонечка нагрівся,
А дрібного дощику напився.
за посиланням
https://www.youtube.com/watch?v=0S1YqTWlN8A
Микола Лисенко
написав багато творів на слова Тараса Шевченка (романси, хори, кантати). Ось і
кантата «Радуйся, ниво неполитая» написана на слова неперевершеного поета.
Послухайте її уривок, в якому звучать мотиви жнивних пісень. У цій пісні
«живуть» одразу дві теми: козацтво та
жнива.
Прослухайте музичний твір М.
Лисенко. Кантата «Радуйся, ниво неполитая» (5 ч. «Оживуть степи, озера»),
https://www.youtube.com/watch?v=x6EmYPxD19M
ЗАПАМ*ЯТАЙТЕ!!! Музичний
словничок (записати в зошит)
Кантата - концертний твір урочистого або
ліро-епічного характеру, що складається з декількох частин і виконується
співаками-солістами та хором у супроводі оркестру.
Спробуйте самостійно проаналізувати музичні
твори.
v Про що розповідають ці твори? З якими народними
обрядами вони пов’язані?
v Опишіть мелодію кожного твору.
v Розкажіть про осінні обряди.
v На які групи поділяють жниварські пісні?
v 3 яким твором двох геніальних українців — поета і
композитора — ми ознайомилися на уроці?
ХВИЛИНКИ
ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА
Для виконання
творчого завдання пропоную переглянути презентацію.
Творчу роботу
виконати на окремому аркуші А4. Принести роботу на наступний урок.